Berichten van het Moederfront: Het Hortensia Syndroom

31-03-2011

Het Hortensia Syndroom

Zorgvuldig zocht het Dappere Thuisblijfmoedertje de juiste woorden bij elkaar, en smeedde ze tot één geheel, met behulp van synoniemen, tautologieën, en her en der een eufemisme met een genereuze dosis zout.

Aan het eind van de dag leunde ze achterover en bekeek het resultaat. En als ze tevreden was, dan plaatste ze het in de etalage van haar leven die haar blog was, en wachtte op de reacties. Want het Dappere Thuisblijfmoedertje geloofde dat het antwoord op de filosofische vraag: 'Als iemand een blogpost schrijft, en niemand reageert, is die blogpost dan wel gelezen?' een ferm: 'Nee' was.

Maar hoe meer het Dappere Thuisblijfmoedertje van haar woordkunst verwachtte, hoe stiller het was. Om zichzelf te pijnigen bezocht ze dan andere blogs, en zag hoe andere bloggers wèl veel reacties kregen, en 's avonds klaagde ze tegen haar Barse Houthakker: 'Er zijn mensen die schrijven dat ze geen inspiratie hebben, en dan plaatsen ze een foto van hun Hortensia. Veertig reacties! Ik ga gebukt onder het Hortensiasyndroom!'

De Barse Houthakker was even stil, en zei toen: 'Ze zijn gewoon stil van jouw stukjes.'

Daar was het Dappere Thuisblijfmoedertje dan weer stil van.

Zou je dit blog wel in boekvorm op je nachtkastje willen hebben? Help dan mee, en word voor maar 5 euro aandeelhouder van dit blog!

30 opmerkingen:

  1. haha, lezen of gelezen worden - wat een dilemma ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha.
    Het onderwerp is actueel; het label dat dit syndroom kreeg nog niet, maar wat mij betreft mag ie blijven!
    Het hortensiasyndroom; nu kunnen ook bloggers een etiketje opgeplakt krijgen!

    Maar; wat wil je; gelezen worden, of (minder of meer) zinvolle reacties ontvangen, dat dit niet altijd gelijk opgaat, is mij inmiddels wel duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm tja soms zijn alle leuke dingen al gezegd( niet alleen door voorgaande reacties, maar vaak al door jouwzelf ;-) t is dus allemaal je eigen schuld;-) moet je maar niet zo snedig,scherp en grappig zijn).
    Daarbij zijn reacties natuurlijk altijd wel leuk, das wel waar....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem5:56 p.m.

    hoi nicolle,

    ik ben een stille genieter. om je een beeld te geven hoe dat gaat; achter mijn pc lees ik een stukje van jou hand (ben altijd blij als er een nieuwe staat) en er komt een glimlach om mijn mond. soms een luide lach, soms een denkrimpel.
    maar altijd herkenning. want jij weet zo treffend het gezinsleven neer te zetten. ook al ben ik geen thuisblijfmoeder je verhalen raken me op een manier die me dierbaar is geworden.
    dusss

    groetjes jacquelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb van die dagen dat ik er gewoon geen zin in heb, reageren. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat ik niet geniet van de stukjes die ik lees.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier hetzelfde als de dames hierboven. Ik lach regelmatig hardop om je stukjes maar weet dan werkelijk niets te schrijven wat ook maar iets toevoegt.
    En als je niets leuks te zeggen hebt, kun je maar beter je mond houden. Toch?
    Of heb je dan toch liever die saaie nietszeggende reactie?
    ( laatst kon ik me niet inhouden en schreef ik dat ik jeuk kreeg vh idee van dode neten, werd je daar vrolijk van? ) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier nog een lijder aan het hortensia syndroom. En dan al die Zweden die mijn blog, blijkens de statistieken, bezoeken. Maar reageren, ho maar! Gek word ik ervan. "Ik dacht dat je het voor jezelf deed", zegt mijn betere helft (?) dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. sommige bloggers lokken meer reacties uit dan de anderen, maar de tweede groept blogt inhoudelijk soms wel beter dan de eerste groep. Diep van mij he!

    Tip voor veel reacties; bloggen over schoenen kopen. Dat verdubbelt bezoekersaantallen en reacties. Zou het leuk vinden als je het uitprobeert en me dan even laat weten of het bij jou ook werkt! (niet dat ik het expres deed, maar nu ik erop let, ook bij anderen, valt het me op!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je schrijft leuk en herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is het besmettelijk? Ik herken wat van de symptomen. Is het chronisch? Is er een geneesmiddel? Of leer je er op den duur mee omgaan, of niet? Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem10:05 p.m.

    wat een lieve houthakker heb jij ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. die reacties zijn ook nooit boeiend, 't is net een schoolplein.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier een schuldige.
    Ik lees trouw, maar laat eigenlijk nooit een reactie achter.
    Daar zijn verschillende redenen voor.
    1. Ik ben niet zo creatief om altijd leuke of zinnige reacties te bedenken, dus dan laat ik het maar gewoon.
    2. Als ik wel denk, hier wil ik iets over zeggen, dan moet ik er altijd even over nadenken en dan
    3. Is het allemaal al gezegd, wat voegt mijn reactie dan nog toe?
    4. Bovendien kost hij mij best wel tijd om iets te typen waar ik tevreden over ben zodat ik aan het doorhalen ben en uiteindelijk maar helemaal laat. (Is dat ook een syndroom?)
    Maar dit zegt denk ik meer over mij dan over jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jocelyne9:00 a.m.

    Ik lees altijd je berichten. Als ik op vacantie ben, lees ik ze bij thuiskomst allemaal terug. Maar ik reageer niet vaak ook omdat dit alles al gezegd is. (nu ook weer maar omdat ik zo graag lees wat je schrijft maak ik vandaag een uitzondering). Je hebt inderdaad en hele lieve houthakker. (gewoonlijk lijkt hij niet zo diep)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het een prachtige benaming voor een syndroom waar ik, volgens mij, ook aan lijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het werkt zo te zien...dus voortaan altijd een foto van een hortensia plaatsen...
    Zonnige groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  17. nou vooruit dan. oke, ik lees jouw blog elke dag. heus. reageer niet altijd maar weet je dus verzekerd van tenminste een trouwe lezeres,..
    en geen gemeut over geen commentaar hoor, ik heb een gesloten blog met maar 3 lezers. en van die 3 lezers zijn er maar 2 die weten hoe ze commentaar moeten geven dus eigenlijk schrijf ik heel vaak voor piet snot. maar ik hou mezelf voor dat ik het voor mezelf doe, om mijn blogjes ooit leuk te bundelen als een soort dagboek voor mn kids, hoe t leven was. vroeguh!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk Syndroom. Leuk gevonden. Super geschreven. Zeeeeer herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heb altijd veeeel minder reacties dan jij en mijn Hortensia bloeit ook nog lang niet. Zal eens nadenken over een blogje met iets met schoenen :) Zou het ook werken wanneer je het hebt over de schoenen van je kinderen?

    thuismetkinderen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het Hortensiasyndroom. Ja, daar hebben alle bloggers last van. Denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ga het ook maar over schoenen hebben dan..
    Jij hebt tenminste nog "volgers"! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow ...ik had afgelopen zondag ook heftig last van het "ben ik hier eigenlijk wel goed genoeg in"syndroom...misschien moet ik ook wat meer reacties gaan uitlokken want volgens mij moet jij je al een heel stuk beter voelen. Ga in ieder geval maar 'n hortensia voor mijn deur zetten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nah, hortensia's lelijk, in tegenstelling tot jouw blogs, lees al hele tijd met veel plezier, en reageer nooit. Bij deze dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Anoniem9:53 a.m.

    Ik ben DOL op jouw blogjes - ook al reageer ik niet altijd, waarvoor mijn nederige excuses en een fris boeketje ... eh ... narcissen?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Vandaag twee reacties.Prachtig stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Maar wat schrijf ik dan in reactie nummer twee? Eh... mooie hortensia! En zo vroeg in het seizoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb het zelf opgegeven om er mee in te zitten.... en ik bekijk zelfs de bezoekersaantallen niet meer... leuker zo. Het voegt toch niet wezenlijk iets toe (bij mij dan)
    Ik lees hier wel zeer regelmatig, meestal zonder iets te zeggen.... en sommige van je blogstukken zijn gewoon echt legendarisch. Schrijf nog eens over Floris die ziek is, dat is grappig :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een comment achterlaat! Bedankt!

Wil je op de hoogte blijven van alle comments? Vink dan eenvoudig het vakje aan met: Email follow-up comments!