Passion of the christ: not

28-03-2008 -
Op Goede Vrijdag kwam Maartje een beetje bleekjes uit school, met de mededeling dat ze zojuist de film The Passion of the Christ, Mel Gibsons gruwelijke filmversie van Jezus' kruisiging, op school had gezien.
'De juf zei dat iedereen die film één keer in haar leven moet zien!'
Ik schonk haar een warme kop thee in en deed er een extra schep suiker in voor de schrik.

Zelf heb ik de achtendertig gehaald zonder deze nare film te zien, afgeschrikt door de belofte van spijkers die wreed in enkels worden geslagen, waarbij het bloed de gemiddelde, M en M's snackende bioscoopganger praktisch in de ogen spat.

En als moeder, zou ik mijn twaalfjarige dochter dan ook niet blootstellen aan dergelijke gruwelijkheden. Ik vind haar nog te jong voor zo'n film.

Gisteren vroeg ik me in een blogpost nog af hoe ver de invloed van een moeder eigenlijk reikt.
In dit geval luidt het antwoord: tot de schoolpoort.

Uh-oh...

Wat de kinderen betreft kent mijn fantasie geen grenzen. Dus toen Maartje bleekjes uit school kwam en vertelde dat ze een film had gezien waarbij Jezus wreed aan het kruis werd genageld, vertaalde mijn moederlijk brein dat onmiddellijk in Mel Gibsons film The Passion of the Christ. Bij nader inzien bleek het bloed toch niet rond te spatten en blijkt het om de veel onschuldiger film Jesus Christ Superstar te gaan.

Ik schaam me diep.
Had ik bijna mijn eigen Broodje Aap verhaal gemaakt.

9 opmerkingen

  1. Anoniem12:29 p.m.

    jeetje, heavy zeg!! nee, dat is nou ook niet bepaald een film die ik aan mn kinderen zou willen laten zien. Dat ze dat op school zomaar doen...Inderdaad wat je zegt...heb je daar als ouders dan helemaal geen invloed op?
    beetje angstig idee....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem12:59 p.m.

    Heb net even de classificatie van deze film opgezocht en deze is 16. Volgens mij heeft deze lerares ze niet helemaal op een rijtje. Wellicht dat je invloed verder reikt dan je denkt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem1:41 p.m.

    Als de film geschikt is voor boven de 16, dan is het ZEKER niet toegestaan het aan twaalfjarigen te vertonen. Als ik jou was zou ik een klacht indienen bij de MR, de directie of (als de school daarover beschikt) de klachtencommissie. Ik kan me niet voorstellen dat het vertonen van deze film schoolbeleid is, dus mag de juf haar bizarre ideeën over wat kinderen volgens haar wel of niet horen te hebben gezien ook bij de schoolpoort achterlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem1:52 p.m.

    Gatver zeg!
    Dat zou ik echt niet pikken..
    ik vind die foto zelf al eng...
    groetjes anne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem1:56 p.m.

    Laat je het ons nog weten wat je gaat ondernemen? Dien je een klacht in? En wat de reactie van de school is?

    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem10:22 p.m.

    whahahaha
    ach ja..niet alle waarheid komt uit een kindermond..lolll
    groetjes anne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem9:46 a.m.

    hahaha, zeer grappig. Moedig dat je toch nog met de waarheid komt aanzetten :-). Als moeder denk je toch vaak meteen het ergste, hé! Gelukkig ben je nog niet woedend de schoolpoorten binnengehold.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem10:04 p.m.

    Hopeloze film, Passion of Christ. Veel bloed en geweld en geen enkele oodschap. Waarvoor Jezus nou naar de aarde was gekomen wordt er niet duidelijk.
    Jesus Christ Superstart heeft wel geweldige muziek en belciht het verhaal beter, maar er wordt wel gesuggereerd dat Jezus eigenlijk niet uit vrije wil mens was geworden, of zelfs geen zoon van God maar gewoon een sterfelijk mens was.
    Ik vind het pas een te bekijken film als de kinderen het onderscheidingsvermogen tussen bijbel en artistieke vrijheid begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammer dat de boodschap van het verhaal niet wordt begrepen.
    Ging om de film Jesus Christ superstar. (voor alle leeftijden)
    en niet om the Passion of the Christ (16+)
    Iedereen doet hier hetzelfde waar de schrijfster juist voor waarschuwd namelijk zelf wat invullen en oordelen.
    Ze dacht dat... bleek anders te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een comment achterlaat! Bedankt!

Wil je op de hoogte blijven van alle comments? Vink dan eenvoudig het vakje aan met: Email follow-up comments!

Nicole Orriëns. Mogelijk gemaakt door Blogger.